US Army soldier sentenced to life in prison

sevil

Well-Known Member
Citizen
Wir hatten doch mal im alten AWF eine Diskussion drueber als es passierte und ob recht oder unrecht? *gruebel*


VILSECK, Germany – A U.S. Army soldier convicted of murder in the 2007 killings of four bound and blindfolded Iraqis was sentenced on Thursday to life in prison.

Master Sgt. John Hatley, 40, also will have his rank reduced to private, forfeit all pay and receive a dishonorable discharge, a jury of eight Army officers and noncommissioned officers decided. He has the possibility of parole after serving 20 years.
The sentence came a day after Hatley was found guilty of premeditated murder and conspiracy in the execution-style killings of the detainees.

He was found not guilty of premeditated murder in a separate January 2007 incident in which a wounded Iraqi insurgent was shot and killed.

In an emotional closing statement earlier Thursday, the career soldier urged the jury to let him complete 20 years of military service.

Hatley, who recently underwent knee surgery, limped to the stand to urge the panel to grant him six more months of service so that he could reach the milestone.

"I've served my country for half my life, which I think is the most honorable profession in the world," he said. "I served America with the best men our great country has to offer. And they are so many. My soldiers are like my sons and there's nothing I wouldn't do for them."

Prosecution lawyer John Riesenberg had argued the case was about how Hatley used his reputation to lead his soldiers down "the brutal path to murder."

"This is among the most colossal failures of leadership," Riesenberg said. Defense lawyer David Court said Hatley was not the evil person the defense was portraying him to be.

"You have to think about what they (these men) were going through (in Iraq) to judge fairly. He loved his soldiers too much, that was his crime," Court said.

According to testimony this week and at previous courts-martial, four Iraqis were taken into custody in spring 2007 after an exchange of fire with Hatley's unit.

Court has argued that Army prosecutors based their case on assumptions and conflicting testimony from this week and other courts-martial, saying there was no physical evidence that anyone was shot or killed. The bodies of the victims have never been found.

Previous courts-martial related to the incident resulted in murder convictions of two other soldiers who served in Hatley's unit.


US Army soldier sentenced to life in prison
 

John.Doe

Well-Known Member
Wir hatten doch mal im alten AWF eine Diskussion drueber als es passierte und ob recht oder unrecht? *gruebel*

Zurecht verurteilt wuerde ich sagen. Der Dienst gleicht ja nicht begangenes Unrecht aus, so dass man das nicht gegeneinander aufwiegen kann. So wie ich das gelesen habe haben er und seine Leute die Irakies ja einfach zur Abschreckung hingerichtet.
 

Rynoa

Well-Known Member
Ehe-GC
Naja ... also klar hätte er es nicht tun dürfen ...

andererseits muss man sich die Situation mal vor Augen führen - die Iraker haben versucht ihn und seine Männer zu töten ... und werden dann aus Mangel an Beweisen wieder freigesprochen und er muss sie wieder frei lassen ... in der Überzeugung, dass sie wieder versuchen werden ihn und seine Männer anzugreifen.

Ich kann es nachvollziehen. Das macht es nicht richtig - denn dann wären wir ja bei Selbstjustiz. Aber in solchen Situationen tun sich einfach menschliche Abgründe auf.

Wenn ich wüsste (oder davon überzeugt wäre, wissen kann man es ja nicht) dass jemand versuchen würde meinen Mann zu erschießen - ich würd ihn auch erschießen wenn ich könnte.
 

d-dee

Well-Known Member
wie verurteilt man jemanden fuer murder wenn es keine bodies gibt? das ist doch bullshit. ob es gerecht ist oder nicht fall er das getan hat, ist ne andere sache, aber angesicht der evidence ist die verurteilung doch ein absolutes fiasco
 

Mac

New Member
Ehe-GC

henne

Well-Known Member
Ehe-GC
wie verurteilt man jemanden fuer murder wenn es keine bodies gibt? das ist doch bullshit. ob es gerecht ist oder nicht fall er das getan hat, ist ne andere sache, aber angesicht der evidence ist die verurteilung doch ein absolutes fiasco
das sehe ich etwas anders. 99% aller verurteilungen im gericht beruhen auf circumstantial evidence. in den meisten faellen gibt es weder gestaendnis, noch augenzeugen oder sogar einen leichnam.
kann leider den kompletten artikel nicht aufrufen, haben sie scheints geloescht.
 

sylvia

Well-Known Member
Ehe-GC
Naja ... also klar hätte er es nicht tun dürfen ...

andererseits muss man sich die Situation mal vor Augen führen - die Iraker haben versucht ihn und seine Männer zu töten ... und werden dann aus Mangel an Beweisen wieder freigesprochen und er muss sie wieder frei lassen ... in der Überzeugung, dass sie wieder versuchen werden ihn und seine Männer anzugreifen.

Ich kann es nachvollziehen. Das macht es nicht richtig - denn dann wären wir ja bei Selbstjustiz. Aber in solchen Situationen tun sich einfach menschliche Abgründe auf.


Wenn ich wüsste (oder davon überzeugt wäre, wissen kann man es ja nicht) dass jemand versuchen würde meinen Mann zu erschießen - ich würd ihn auch erschießen wenn ich könnte.

:up
 
Oben